Jenkinsonova »Maša za mir« je v izvedbi slovenskega Simfoničnega orkestra Cantabile, univerzitetnega pevskega zbora DerChor iz Švice in MePZ Adoramus, tudi iz Slovenije, pustila globok pečat na petih koncertih v Bernu, Zürichu, Ljubljani in Logatcu: Najprej zaradi zadovoljne publike, ki je izredno kvalitetno pripravljen projekt The Armed man (Oboroženi mož, maša za mir) na vseh koncertih nagradila s stoječimi ovacijami. Tudi zaradi ganjenih dirigentov, ki nista skrivala svojega navdušenja nad kompatibilnostjo zborov in orkestra, izrazitim čutom za sodelovanje in odlično pripravljenimi nastopajočimi. Zaradi nastopajočih samih, kjer je pozitivna energija ogrela vse, jih povezala in navdihnila. In tudi zaradi mnogih utrnjenih solza in kurje poti med nastopom, drobnih neštetih pohval in čestitk in mnoštvo odmevov po socialnih omrežjih in medijih.
Tudi s pomočjo Urada RS za zamejce in Slovence po svetu je slovensko društvo v Bernu Kulturni most Švica – Slovenija ob odličnem sodelovanju nastopajočih pripravil kulturno izmenjavo 55 članskega orkestra in 100 članskega pevskega zbora. V začetku maja je v Švici tako gostoval Simfonični orkester Cantabile, konec maja pa se je projekt zaključil v Sloveniji z obiskom pevskega zbora DerChor.
Obe gostovanji sta pod okriljem Kulturnega mostu Švica – Slovenija ponudili udeležencem tudi bogat turistični vpogled v obe državi. Navdušenje Slovencev nad Švico in Švicarjev nad Slovenijo je bilo izjemno. Spletla so se poznanstva in obljube, da se ponovno vrnejo v na novo odkrite dežele. Bled, Ljubljana, Škocjanske jame, Piran in pristnost domače vinske kleti na Vipavskem so Švicarje presenetile s svojo naravno lepoto, pristnostjo in domačnostjo. Enako so tudi Bern, sirarna v Ementalu, dvatisočak Niesen s svojo zobato železnico, Thunsko jezero in tovarna piškotov Slovence pustile presenečene in navdušene.
Predsednik Kulturnega mostu, g. Milan Greiner je navdušenje udeležencev komentiral tako: »Organizacija tako velikega projekta pomeni nešteto ur priprav in prostovoljnega dela. Finančni zalogaj je ogromen in ponavadi je mnogo rizikov organiziranja na strani organizatorjev. Kjer pa je volja je tudi moč in z res lepim sodelovanjem med sodelujočimi društvi smo uspeli pripraviti res odličen projekt, ki močno odmeva tudi v medijih. Za nas je največja nagrada prav zadovoljstvo udeležencev. In dobili smo mnogo pohval, zahval, čestitk, ki so deževale iz vseh strani. Prav to šteje, to nas ohrabri, da se vedno znova vračamo z novimi projekti in izmenjavami med Švico in Slovenijo.«
The Armed Man je unikaten koncertni dogodek; najprej zaradi svoje glasbene veličine in vsebine. Valižanski skladatelj Karl Jenkins je delo ob prelomu tisočletja napisal po naročilu britanskega Muzeja kraljevih orožarn. Skladba je nastajala v času vojn na Balkanu in drugod po svetu. Za osnovno temo je bila predlagana stara vojaška pesem iz 15. stoletja z naslovom L’homme armé (Oboroženi mož). Pri kantati gre za izredno sugestivno, močno, veličastno in raznoliko glasbo, ki se na koncu izteče v ganljiv, jasen in nedvoumen poziv: nikoli več vojne. Prek glasbe se srečujejo različne veroizpovedi, kot sta krščanstvo in islam. Jenkins je združil na videz nezdružljivo; na primer mujezinov klic k molitvi je uvrstil ob bok renesančni polifoniji Palestrine in brazilskemu ritmu bobnov. Delo redno izvajajo po vsem svetu, tokrat je izvedbo doživelo tudi v Švici in Sloveniji.
Koncerti so bili estetsko zelo dovršeni. Premišljena scenska osvetlitev je glasbo še bolj oživila, da se je publika resnično vživela v zgodbo. Koreografija je bila na momente tako močna, da je marsikomu pustila solzo na licu ali pa kurjo polt. Na dirigentskem podiju sta se premišljeno izmenjevala dirigent orkestra Cantabile in zbora Adoramus Marjan Grdadolnik in švicarski dirigent Ruedi Kämpf, vodja zbora DerChor. Kot solista sta se predstavila tudi švicarska sopranistka Karin Stübi Wohlgemuth in solist islamske molitve Peter Husein Cunz.
Kulturni most Švica Slovenija je k projektu povabil tudi veleposlaništva obeh držav, ki sta se povabilu z veseljem odzvala in postala častna pokrovitelja projekta. Vsi nastopajoči in organizatorji se zato tudi najlepše zahvaljujejo vsem, ki so pripomogli, da je projekt smel izstopati iz vsakdanjika kulturnega udejstvovanja: Veleposlaniku Slovenije v Švici, g. Francu Mikša, Veleposlaniku Švice v Sloveniji, g. Pierre-Yves Fux-u, Uradu republike Slovenije za Slovence po svetu, Občini Logatec in mnogim drugim, ki so soustvarjali projekt.
Med udeleženci projekta, med Slovenci in Švicarji še danes odmeva preprosta slovenska beseda, ki je postala pravi zaščitni znak projekta: Hvala, tisočkrat hvala!
Janez Čuk
Kulturni most Švica – Slovenija
Foto: Valter Leban